Communiceren met klanten

Communiceren met klanten

Bedrijven hebben vaak veel mensen in dienst die allemaal op een aparte functie zitten. Wil je graag een baan hebben waarin je met allerlei verschillende mensen in contact komt en niet de hele dag in je eentje op kantoor achter een computer zit? Dan is commercieel medewerker buitendienst beslist wat voor je.

Trek nieuwe klanten aan en behoud de oude

Als commercieel medewerker buitendienst sta je voortdurend oog in oog met klanten en heb je als doel deze te behouden voor je bedrijf. Dit doe je niet alleen door je producten aan hen te verkopen maar ook door goed contact met ze te onderhouden en, mochten zich klachten voordoen, deze op de juiste manier op te lossen. Communicatie speelt hierin een grote rol maar je hebt er ook de goede vaardigheden voor nodig om producten te verkopen en klanten te binden. Als commercieel medewerker buitendienst maak je ook verkoopplannen die voor de klanten bedoeld zijn. Als deze goed in elkaar zitten vind je nieuwe klanten die je producten afnemen maar behoud je ook de klanten die je reeds hebt.

Opleiding tot commercieel medewerker buitendienst

Dit soort vaardigheden leer je het beste als je eerst een opleiding voor commercieel medewerker buitendienst volgt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld bij Fabius goed terecht. De opleiding leert je kennismaken met de meest voorkomende situaties waarmee een medewerker buitendienst te maken kan krijgen zodat je daar altijd goed op in kunt spelen in de praktijk. De opleiding zelf bestaat uit een aantal klassikale lessen. Dit zijn er 45 die elk 3 uur duren. Daarnaast maak je zelf thuis nog opdrachten op de computer. Hoewel je geen speciale vooropleiding gedaan hoeft te hebben om deze opleiding te kunnen volgen is enige kennis van de computer wel handig. Tevens wordt er vanuit gegaan dat je een goede kennis van het Nederlands in woord en geschrift hebt.